بسم الله الرحمن الرحیم. معرفی کالای ایرانی با فناوری برتر .IRANKAL

ساخت ماشین ،قایق ،هواپیما ،هلیکوپتر و دیگر وسایل صنعتی - سرگرمی

بسم الله الرحمن الرحیم. معرفی کالای ایرانی با فناوری برتر .IRANKAL

ساخت ماشین ،قایق ،هواپیما ،هلیکوپتر و دیگر وسایل صنعتی - سرگرمی

ماشینهای رادیوکنترل حرفه ای(آرسی):
اتومبیل همواره وسیله ای لازم و مورد نیاز جهت حمل و نقل بوده است و شاید در ذهن سازندۀاولین اتومبیل جهان، فقط سادگی و سرعت در جابجایی مطرح بوده است. ولی با گذشت زمان وگسترده شدن صنعت اتومبیل علاوه بر حمل ونقل و جابجایی, استفاده ازاتومبیل جنبه های دیگری نیز پیدا نمود.

تفریحی - ورزشی - صنعتی -فیلم برداری - کاووش - تحقیقاتی

یکی از بارزترین این جنبه ها جنبهء تفریحی- ورزشی آن است که امروزهاین نیز به خوبی نمایان است، تا جایی که مسابقات اتومبیل رانی امروزه جزو جذاب ترین وپرطرفدارترین مسابقات ورزشی به شمار می رود و طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا دارد.
جذابیت و زیبایی ماشین تنها در مورد ماشینهای واقعی که می توان سوار آنها شد و با سرعت بالاحرکت نمود نیست بلکه ماشینهای مدل کوچک که فقط جنبهء تفریحی (و ورزشی که بیشتردرمورد آن بحث خواهیم نمود) ویا زینتی دارند نیز مورد علاقهء بسیاری از مردم است . این گونهمدل از ماشینها میتوانند یک ماکت بسیار کوچک، یک مدل کوچک اسباب بازی برای خردسالان، یک ماشین کنترل از راه دور سیمی،یک ماشین کنترل از راه دور رادیویی اسباب بازی و یا یک مدل کنترل از راه دور رادیویی حرفه ای باشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -
انواع ماشین های کنترل از راه دور رادیویی:
به طور کلی به ماشینهای کنترل از راه دور رادیویی ، ماشینهای R/C میگویند، که مخفف کلمه Radio control
می باشد، و ما از این به بعد به آن ماشینهای رادیو کنترل می گوییم. این ماشینها به دو دستۀ کلی تقسیم بندی میشوند:
ماشینهای اسباب باز ی ( Toy)و ماشینهای تفریحی که ماشینهای حرفه ای هستند.

در ابتدا به توضیحاتی در مورد ماشینهای رادیو کنترل اسباب بازی می پردازیم و سپس به سراغ ماشینهای رادیو کنترل تفریحی حرفه ای می رویم تا خوانندگان محترم نسبت به این دو دسته از ماشینها و تفاوت آنها با یکدیگر آشنایی پیدا کنند.
ماشینهای رادیو کنترل اسباب بازی بیشتر در مغازه های اسباب بازی فروشی یافت می شود .منبع انرژی این ماشینها،باطری است و این ماشینها با موتورهای الکتریکی حرکت می کنند. این ماشینها برای گروه سنی کودکان مناسب است و اغلب دارای قیمت ارزان می باشند.
این ماشینها دارای لوازم یدکی نیستند و معمولأ فاقد خدمات پس از فروش می باشند ،به همین دلیل آنها قابل تعمیرنبوده و یا تعمیر آنها و حتی بعضا جایگزین کردن باطری های فرسوده،با هزینهء بالا و حتی بالاتر از قیمت ماشین،تمام خواهد شد. از دیگر معایب این ماشینها قدرت و سرعت کم و شاسی و فنربندی ضعیف آنهاست .البته بعضأ ماشینهای رادیو کنترل اسباب بازی با قدرت و سرعت بالا نیز وجود دارند که قیمت آنها بالا خواهد بود، ولی باز هم به دلیل اسباب بازی بودن فاقد خدمات پس از فروش ویا قابلیت تعمیر می باشند

اکنون نوبت به توضیح در مورد ماشینهای رادیو کنترل حرفه ای(تفریحی)می رسد. از این به بعد تمامی تمرکز ما بر روی این دسته از ماشینهای رادیو کنترل خواهد بود. اولین ویژگی ماشینهای رادیو کنترل حرفه ای،سرعت و قدرت بالای آنها و همچنین سیستم
فنربندی و شاسی پیشرفته این ماشینها می باشد، ویژگی بارز و مهم دیگر این ماشینها قابلیت تعمیر و تعویض قطعات ماشین و همچنین تقویت و ارتقاء این ماشینها می باشد . (up grade)
به طوری که کارخانه های سازندۀ این ماشینها،تمامی قطعات این ماشین ها (حتی ریزترین قطعات مثل پیچ و مهره) را نیز ساخته و به صورت مجزا در بازار به فروش می رسانند. این قطعات میتواند قطعات اصلی و یا اختیاری که برای ارتقاء ماشین استفاده می شود باشد. ( option)
تقسیم بندی ماشین های آرسی بر حسب آماده و یا کیت بودن آنها:
ماشینهای رادیو کنترل حرفه ای به دو صورت در بازار قابل فروش هستند؛آما د ۀ حرکت (RTR:Ready To Run) و دیگری بصورت کیت (kit)ماشینهای آما د ۀ حرکت پس از خریداری و راه اندازی ماشین قابل استفاده خواهند بود ولی کیت ها در ابتدا باید با دقت و
حوصله اسمبل و سر هم بندی شوند و سپس راه اندازی شوند. کیتها،برای افرادی تدارک دیده شده اند که علاقهء فراوان به مکانیکی دارند و دارای زمان و حوص لهء کافی برای سر هم نمودن این ماشینها که بعضاُِّ شامل ۴۰۰۰ قطعه می باشند، است. البته نقشه های ریزترین این قطعات به همراه محل سوار شدن آنها به همراه کیت موجود است.

تقسیم بندی ماشین های آرسی بر حسب نیروی محرکه آنها:
ماشینهای رادیو کنترل حرفه ای از نظر منبع تاُِّ مین نیروی محرکه ، به دو دسته ء الکتریکی وسوختی تقسیم بندی می شوند.


ماشین های رادیو کنترل سوختی:
ماشینهای رادیو کنترل سوختی دارای یک موتور احتراق داخلی می باشند. بطور کلی دو نوع موتور احتراق داخلی برای ماشین های رادیو کنترل سوختی وجود دار د : ۱ موتورهای نیتر و .


۲ موتورهای بنزینی

موتورهای نیترو به طور کلی دارای حجم کوچکتر و دور موتور بالاتری بوده و شتاب او لیه ماشینهای نیترو از ماشینهای بنزینی بیشتر است. موتورهای نیترو دارای سوخت مخصوصی هستند که از ترکیب الکل، روغن کرچک، روغن سینتتیک و نیترو متان بدست می آی د . در بخشهای آینده ،به تفصیل راجع به این نوع سوخت صحبت خواهیم نمود موتورهای بنزینی برای ماشینهای رادیو کنترل بزرگتر مورد استفاده قرار میگیرد .سوخت این موتورها ، ترکیبی از بنزین معمولی ماشین و روغن دو زمانه است. ماشینهای سوختی تمامی
اجزاء یک ماشین واقعی را در مقیاس کوچکتر دارند . به عنوان مثال این ماشینها ، دارای گیربکس ، دفرانسیل ، گاردان ، پولوس ، کمک فنر هیدرولیک و سیلندر و پیستون و میل لنگ درون موتور هستند .

باید توجه نمود که این ماشین ها اسباب بازی نبوده و اغلب استفاده کنندگان از این ماشینها جوانان و افراد میان سال هستند و این نوع از ماشینها برای کودکان و خردسالان خطرناک نیز می باشد .
سرعت بعضی از این ماشینها به حدود ۱۴۰ کیلو متر بر ساعت میرسد و در شتاب اولیه ، بسیاری از آنها توانایی این را دارند تا سریع ترین و پر شتاب ترین ماشین های واقعی را جا بگذارند.
ابعاد این ماشینها از طول حدود ۲۵ سانتی متر و وزن ۱۵۰۰ گرم شروع شده و ماشینهایی به طول حدود ۱ متر و وزن حدود ۲۰ کیلو گرم وجود دارند . در بسیاری از کشورها و حتی همسایگان ایران ، این گونه از ماشینها بطور نسبی شناخته شده اند و مسابقات و استفاده از این ماشینها به عنوان یک زمینۀ تفریحی _ورزشی حرفه ای دنبال میشود ،تا جایی که حتی قوانین و فدراسیون بین و المللی برای مسابقات این نوع ماشینها وجود دارد ماشین های آرسی الکتریکی:

در گذشته ماشین های آرسی الکتریکی از محبوبیت زیادی برخوردار نبودند.علت آن نیز سرعت
و قدرت نسبتا پایین آن ، و همچنین زود تمام شدن شارژ باطری آن بود ولی با گذشت زمان و
آمدن تکنولوژی جدید،بازار اینگونه ماشینها رو به گرمی نهاده است.به طور کلی ماشین های
آرسی الکتریکی دو گونه اند.ماشین های الکتریکی با موتور معمولی یا براش(brush)و ماشین
های الکتریکی با موتور حرفه ای یا براش لس(Brushless)
ماشین های آرسی الکتریکی با موتور براش:

موتور این ماشین ها همانند سایر الکترو موتور ها از یک سیستم روتور و استاتور تشکیل شده
است و در اصطلاح دارای ذغال هستند.این موتور ها دارای ۲ سیم مثبت و منفی بوده و معمولا
دارای قدرت و سرعت بالایی نیستند .به طور عمده این ماشین ها با باطری نیکل کادمیم یا نیکل
متال هیدرات با ولتاژ ۷.۲ ولت کار می کنند.هرچه انرژی باطری بالاتر باشد،مدت زمان بیشتری
می توان از این باطری استفاده نمود.معمولا انرژی ذخیره شده در این باطری ها از ۱۲۰۰ میلی آمپر
ساعت تا ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت بوده و بطور متوسط می توان با یک باطری کاملا شارژ شده بین
۱۵ تا ۳۰ دقیقه از ماشین استفاده نمود.مدت زمان شارژ برای این باطری ها با توجه به حجم
انرژی باطری و نیز نوع شارژر،بین نیم ساعت تا ۱۰ ساعت متغیر می باشد.
ماشین هایی که دارای موتور براش هستند،معمولا دارای قیمت بالایی نبوده و سرعت نهایی آنها
۴۵ کیلومتر بر ساعت تجاوز نمی کند. - از ۴۰
در شکل زیر نمونه یک موتور الکتریکی براش دیده می شود.
برای کنترل سرعت از طریق سیستم کنترل از راه دور،ماشین های الکتریکی دارای یک وسیله
الکتریکی دیگر به نام سیستم کنترل سرعت(Speed Control)است.این وسیله یک بردالکتریکی است که با میزان فرمان گاز از طریق رادیو،دور موتور را تنظیم می کند.ماشین های
الکتریکی با موتور های براش و یا براش لس،با قدرت های مختلف دارای سیستم کنترل سرعت با
مشخصات مختلف است ولی عملکرد آنها به طور کلی یکسان است.در شکل زیر نمونه یک
سیستم کنترل سرعت آورده شده است.

ماشین های آرسی الکتریکی با موتور براش لس:
با استفاده از موتورهای براش لس یا بدون ذغال در زمینه آرسی،که قدمت آن نیز به بیش از ۳
سال نمی رسد،تحولی عمیق در محبوبیت ماشین های آرسی الکتریکی بوجود آمده است.
موتور های الکتریکی براش لس بر خلاف سایر الکتر موتور های معمولی دارای ذغال نیستند.و به
زبان بسیار ساده سیستم آنها برعکس الکترو موتورهای معمولی است.سیستم آهنربای دائمی در
حال چرخش بوده و سیستم سیم پیچ آن ثابت می باشد. این موتور ها دارای ۳ سیم ورودی می
باشند و قدت و دور آنها بسیار بالا می باشد به طوری که به صورت عمومی ماشین های آرسی با
موتور الکتریکی براش لس از ماشین های نیترو بسیار سریع تر می باشند.
در شکل زیر نمونه یک موتور الکتریکی براش لس نشان داده شده است
ماشین ها با موتور الکتریکی براش لس می توانند تا سرعت نهایی حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
نیز حرکت کنند.
سرعت بالا,سر و صدای کم و تمیزی ماشین های آرسی براش لس باعث شده که اخیرا این ماشین
ها محبوبیت زیادی پیدا کنند.
برای استفاده از موتور های براش لس باید از باطری های نیکل متال هیدرات و یا لیتیم پلیمر
استفاده نمود.باطری های نیکل متال هیدرات دارای توان خروج آمپر کمتری نسبت به باطری های
لیتیم پلیمر است بنابر این سرعت و شتاب ماشین هایی که از باطری نیکل متال هیدرات استفاده
می کند به مراتب کمتر است ولی کار با این نوع باطری ها ساده تر بوده و غالبا نگه داری آنها
ساده تر و عمر آنها بیشتر است

طبقه بندی ماشین های آرسی بر اساس شاسی و فنر بندی:

این نوع از ماشین ها ، همانند اتومبیل های واقعی ، دارای شاسی های مختلفی بوده و کلاس بندی های
گوناگونی دارند . در کلاس بندی شاسی ها به طور کلی این ماشین ها به دو کلاس روی جاده(On Road )
و خارج از جاده و خارج از جاده (Off Road)تقسیم می شوند . ماشین های روی جاده مخصوص
حرکت بر روی آسفالت بوده و در زمین های خاکی و یا دارای ناهمواری ، قابلیت حرکت ندارند . به علت
فاصله کم شاسی با زمین و عرض نسبتا زیاد آنها در مقایسه با طولشان ، این ماشین ها دارای پایداری
بالا در زمین های آسفالتی هستند و به هیچ وجه ماشین واژگون نمی گردد و هم چنین قابلیت اجرای
حرکات دریفت(Drift)را دارند که یکی از زیبا ترین و جذاب ترین جنبه های این نوع از ماشین ها است
ماشین های خارج از جاده ، قابلیت حرکت بر روی هر سطحی را دارند و هم روی آسفالت و هم روی
زمین های خاکی ، سنگلاخ ، چمن و یا هر سطح ناصاف دیگری می توانند به خوبی و راحتی حرکت
کنند . شاسی این ماشین ها به طور معمول حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر با زمین فاصله دارد و دارای چرخ
های بزرگ و هم چنین آج دار هستند . به علت بلند بودن شاسی آنها ، این ماشین ها به نسبت ماشین
های روی جاده از پایداری کمتری برخوردار بوده و در صورت ترمز و گردش ناگهانی در آسفالت ، ماشین
واژگون میشود
آشنایی با ماشینهای کنترلی

ماشین های خارج از جاده به سه دسته کلی باگی( Buggy )استادیوم تراک ،(Stadium Truck)وتراک(Truck)
تقسیم می شوند :
باگی ها دارای شاسی های پایین تری نسبت به ماشین های تراک هستند بنابراین پایداری آنها بیشتر
بوده و به دلیل وزن نسبتا پایین ، مناسب برای انجام پرش های بلند ( مثلا ۵ تا ۱۰ متر) می باشند
ولی این ماشین ها در زمین های سنگلاخ به علت پایین بودن شاسی آنها ممکن است دچار مشکل
شوند . ماشین های تراک به طور کلی پایداری کمتری دارند ولی به علت وجود کمک فنری های قوی تر
، لاستیک های بزرگتر و شاسی های بالاتر ، در تمام سطوح حتی سنگلاخ ها به راحتی می توانند
حرکت کنند . ماشین های استادیوم تراک یا تراگی،از نظر شاسی و فنر بندی و وضعیت پایداری در بین
ماشین های باگی و تراک قرار دارند. شایان توجه است که اغلب ماشین های رادیو کنترل سوختی دوآشنایی با ماشینهای کنترلی

دیفرانسیل بوده و چهار چرخ آنها قابلیت حرکت دارند(Awd)در شکل های زیر یک نمونه
باگی,استادیوم تراک، تراک و ماشین Onroad نشان داده شده است.
تقسیم بندی ماشین های آرسی بر اساس اندازه:

آشنایی با ماشینهای کنترلی



به طور کلی از نظر اندازه,ماشینهای آرسی به مقیاس های زیر تقسیم بندی می شوند:
مقیاس 1/5
مقیاس 1/6
مقیاس 1/8
مقیاس 1/10
مقیاس1/16

منظور از مقیاس نسبت اندازه ماشین آرسی به اندازه ماشین واقعی است
غالبا ماشین های آرسی بنزینی در مقیاس های 5/1 و 6/1 ۱ هستند و ماشین های الکتریکی و نیترو در
سایر مقیاس ها.یعنی ماشین های نیترو و الکتریکی از ماشین های بنزینی کوچک تر هستند

عملکرد سیستم رادیو کنترل:
برای کنترل این ماشین ها ، از یک فرستنده و گیرندهآشنایی با ماشینهای کنترلی رادیویی که معمولا روی باند فرکانسی ۲.۴ گیگا
هرتز قرار دارد ، استفاده می شود .البته در گذشته(و به ندرت در زمان حال)از باند فرکانسی ۲۷
مگاهرتز نیز استفاده می گشت که به دلیل تداخل فرکانسی بین چند ماشین که در یک محوطه مشغول
کار بودند،رفته رفته شرکت های سازنده رادیو های خود را روی باند فرکانسی ۲.۴ گیگا هرتز تولید
نمودند تا امکان تداخل هنگام استفاده همزمان چند ماشین از بین برود. بطور معمول برد مسافتی این
فرستنده و گیرنده تا شعاع ۱۰۰ متر بوده که فاصله نسبتا بالایی است . در واقع حداکثر تا حدود ۱۰۰ متر
می توان ماشین ها را دید و بیشتر از این عموما کسی بدون دوربین قادر به دیدن ماشین ها نیست .
شکل دسته کنترل کننده ماشین ها با شکل کنترل معمول ماشین های اسباب بازی و یا هواپیما و هلی
کوپتر مدل کاملا متفاوت است . معمولا فرستنده وگیرنده این ماشین ها دو کاناله است و با آن دو سرو
موتور ( یکی برای گاز و دیگری برای فرمان ) را می توان کنترل نمود . ولی در بعضی ماشین ها به علت
وجود دنده عقب، فرستنده و گیرنده آن سه کاناله بوده که علاوه بر گاز و فرمان با آن می توان فرمان
دنده عقب و یا دنده جلو را صادر نمود .در شکل زیر یک نمونه از رادیو کنترل این ماشین ها نشان داده
شده است
آشنایی با ماشینهای کنترلی


اکنون به طور مفصل راجع به ماشین های نیترو و بنزینی و مزایا و معایب هر یک توضیح می دهیم

ماشین های رادیو کنترل سوختی نیترو :
منظور از نیترو ، موتور این نوع ازماشینها می باشد که از سوختی استفاده می کنند که به طور
مصطلح به آن نیترو گفته می شود. نیترو ، مایعی است که از مخلوط کردن ۴ ماده اولیه بوجود می
آید : الکل متانول ، روغن کرچک ، روغن سینتتیک و نیترو متان . الکل متانول به عنوان ماده
اصلی احتراق عمل می کند و روغن کرچک و روغن سینیتیک برای روغن کاری موتور و همچنین
خنک سازی آن بکار می رود و نیترومتان که مایعی بی رنگ ، بسیار سمی و کم ی اب است ، به
منظور خنک سازی و افزایش اکسیژن برای احتراق مورد استفاده قرار می گیرد .
در واقع به علت وجود نیترو متان ، میزان کمتری از هوا برای احتراق و آزاد سازی انرژی سوخت
لازم است به همین دلیل است که بطور کلی موتورهای نیترو دارای حجم بسیار کمتری نسبت به
موتورهای بنزینی هستند در حالی که توان خروجی آنها تفاوت زیادی با موتورهای بنزینی باحجم
های بزرگتر ازخود ندارد .
در شکل زیر نمای ظاهری یک موتور نیترو نشان داده شده است .


نیترو متان مایعی کم یاب و گران قیمت است و به همین دلیل است که سوختها ی آماده نیترو
برای این نوع از موتورها به طور نسبی گران هستند . معمو ً لا برای یک موتور نیترو متعار ف ، ۲۰
درصد از حجم سوخت را نیترو متان تشکیل می دهد و قیمت تقریبی یک لیتر سوخت آماده
۱۵ تومان است . البته ممکن است برخ ی از / نیترو برای ماشین های نیترو سوز حدود ۰۰۰
خوانندگان محترم فکر کنند که این امر استفاده از ماشین های رادیو کنترل نیترو را بس یار پر
هزینه می کند ولی در واقع این طور نیست. برای یک موتور معمول و متداول منبع سوخت
یاهمان باک سوخت حدود ۱۵۰ سی سی ظرفیت دارد و هر باک سوخت کامل بطور معمول بین ۲۰
الی ۳۰ دقیقه کار می کند. در نتیجه این موتورها، در مقایسه با موتورهای بنزینی بس یار مصرف
کمتری دارند . و با خرید حدود ۲ لیتر سوخت نیترو می توان بطور تقریب ۱ الی ۲ ماه از ماش ین
رادیو کنترل نیترو استفاده نمود .
حجم موتورهای نیتروی متداول بطور کلی از حدود ۲ تا ۶ س ی س ی است و بطور کل ی توان
خروجی آنها از ۱ اسب بخار الی ۳ اسب بخار می باشد و دور موتور آنها از حدود ۱۰۰۰ دور در حالت
آیدل تا ۴۰۰۰۰ دور در حالت فول گاز می باشد .

اکنون که با کلیات یک موتور نیترو آشنا شدید ، به طور مفصل تر را جع به ساختار و نحوه کار
موتورهای نیترو صحبت خواهیم نمود .
موتورهای نیتروی ماشین های رادیو کنترل ، همگی دو زمانه بوده و تک سیلندر هستند. خنک
کاری آنها توسط هوا صورت می پذیرد و در اصطلاح هوا خنک می باشند . ای ن موتور ها فاقد
رینگ بوده و همانطور که در گذشته نیز اشاره شد، روغن کاری موتور ، از طریق روغن موجود در
سوخت نیترو انجام می شود .
در شکل های زیر یک موتور نیترو و اجزاء تفکیک شده آن دیده می شود


کاربراتور موتورهای نیترو عمومًا سه پیچ تنظیم دور هرزگرد( Idle ) دور کم ( Low speed )
دور زیاد(High speed )دارند .البته برخی از کاربراتورها دارای یک پیچ تنظیم برای دور متوسط
نیز می باشند. موتورهای نیترو دارای شمع نیز می باشند که البته با شمعه ا ی متداول بر ای
موتورهای بنزینی تفاوت دارند .

د رشکل زیر یک شمع برای موتور نیترو نشان داده شده است


شمع این موتورها ، در واقع فقط یک المنت کوچک و ساده است که برای روشن نمودن موتور باید
با یک باطری آن را روشن نمود و پس از چند ثانیه کارکرد موتور باطری را برداشت. برای ادامه کار
موتور ، المنت شمع با حرارت موتور مذاب می ماند . و موجب احتراق سوخت می شود . موتورهای
نیترو فاقد پمپ برای سوخت رسانی می باشند و برای رساندن سوخت به کاربراتور از فشار
گازهای خروجی از موتور ( قبل از خارج شدن کامل از اگزوز ) استفاده می شود .
بطورکلی سه نوع سیستم برای استارت موتورهای نیترو وجود دارد. سیستم اول سیستم هندل
است که به اصطلاح به آن Recoilمی گویند و همانند موتورهای ژنراتورهای کوچک برق ، توسط
یک نخ، موتور استارت زده می شود .سیستم دوم سیستم استارت توسط یک شفت است که به
آن در اصطلاح«Roto start »می گویند . این شفت کوچک توسط یک استارتر چرخانده میشود
و موجب روشن شدن موتور می گردد . سیستم سوم نیز سیستم استارت توسط یک الکترو
موتور است که بصورت مکانیکی به موتور متصل است و به صورت کلی مانند سیستم استارت یک
ماشین واقعی عمل می کند.
اکنون که اطلاعات کلی راجع موتورهای نیترو ارائه گردید ، به سراغ موتورهای بنزینی می رویم .

ماشین های رادیو کنترل سوختی بنزینی:

همانطور که در گذشته نیز اشاره شد ، موتورهای بنزینی برای ماشینهای سنگین تر استفاده م ی
شوند. بطور کلی در مقایسه با موتورهای نیترو ، موتورها ی بنزین ی دارای قدرت بیشتر و دور
کمتری هستند. بنابراین شتاب و سرعت ماشین های بنزینی بطور کلی از ماشین های نیترو کمتر
است ولی ابعاد و وزن ماشینهای بنزینی از تمام ماشینهای نیترو بزرگتر و بیشتر است . بطور
معمول، ماشین های بنزینی دارای طولی حدود ۸۰ سانتی متر و وزن بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم م ی
باشند. در شکل های زیر چند نمونه از ماشینهای رادیو کنترل بنزینی نشان داده شده اند.

آشنایی با ماشینهای کنترلیآشنایی با ماشینهای کنترلی

موتورهای بنزینی برای علاقمندان ، شناخته شده تر می باشند چرا که این موتور ها بطور کل ی
مشابه موتورهای بنزینی دوزمانه کوچک ( همانند موتور اره ، موتورسیکلت و ... ) هستند . تنها
تفاوت آنها با موتورهای معمول، سیستم کاربراتور نسبتًًا پیشرفته آنهاست که موجب می شود به
هنگام وارونه شدن ماشین ، موتور آن تا مدتی روشن بماند و خاموش نشود .
در شکل زیر نمونه یک موتور بنزینی به همراه اجزای آن نشان داده شده است .


تمامی این موتورها هواخنک می باشند و توسط فن داخل موتور خنک می شوند. نکته ای که م ی
توان در مورد موتورهای بنزینی بیان نمود ، این است که استفاده از آنها ساده تر است به راحت ی
روشن می شوند و به طور ناخواسته خاموش نمی شوند . در ضمن سوخت آنها نی ز همان بن ز ین
معمولی یا سوپر است که فقط کمی روغن باید به آن افزوده شود . اکنون که اطلاعات کل ی در
مورد انواع موتورهای بنزینی و نیترو بیان شد ، به سراغ سیستم انقال قدرت ماش ینهای رادی و
کنترل سوختی می رویم .

سیستم انقال قدرت ماشین های آرسی:

پس از شروع به کارنمودن موتور ، توان خروجی موتور به صورت چرخش سر میل لنگ نمایان می
گردد. وظیفه کل سیستم انتقال قدرت منتقل نمودن قدرت و چرخش میل لنگ به چرخها م ی
باشد . سیستم انتقال قدرت خود از اجزاء مختلفی تشکیل شده است ( البته بر ای ماش ین ها ی
مختلف ممکن است متفاوت باشد ) که در اینجا به بیان کلی این اجزاء می پردازیم :
کلاچ : به طور کلی ، کلاچ ماشین های سوختی ، از نوع کلاچ های گریز از مرکز است بدین معن ی
که کلاچ معمو ً لا از دو کفشک که به یک فنر متصل هستند ، تشکیل م ی شود و در ز ی ر قالب
چرخدنده کلاچ قرار دارند . در شکل زیر یک نمونه از کلاچ نشان داده شده است .



با افزایش دور میل لنگ ،و در اثر نیروی گریز از مرکز ، کفکشها به قاب چرخدنده وصل می شوند
و باعث چرخیدن چرخدنده کلاچ می شود و با کاهش دور میل لنگ فنرها ، کفشکها را به حالت
معمول بر می گردانند و موجب می شود که قاب چرخدنده حرکت نکند .

جعبه دنده : اکثر ماشین های رادیو کنترل سوختی دارای جعبه دنده هستند البته بعضی دیگر نیز
جعبه دنده ندارند و تک دنده می باشند .وقتی قاب چرخدنده کلاچ به حرکت در می آید این
چرخدنده به یک چرخدنده بزرگ به نام« Spur Gear »متصل است ، که با چرخیدن قاب کلاچ
« Spur Gear »نیز می چرخد .در ماشین های تک دندهSpur Gear ،به میل گاردانهای جلو و
عقب متصل است ولی در ماشین های دارای دنده بیشترSpur Gearبا یک شفت چرخش خود
را به داخل گیربکس منتقل می کند .
در گیربکس تعدادی چرخندنده وجود دارد. معمو ً لا گیربکسها دو دنده هستند ول ی برخ ی از
گیربکس ها سه دنده هستند و برخی دیگر نیز دارای دنده عقب هستند. عوض شدن دنده نیز به
طور خودکار و با دور مورتور انجام می شود و روند کار آن نیز همان استفاده از نیروی گریزاز مرکز
است. در شکل زیرنمونه یک گیربکس نشان داده شده است .



برای استفاده از دنده عقب نیز با زدن یک کلید بر روی رادیو کنترل و فرمان دادن به یک سرو و
موتور ،یک اهرم درون گیربکس جابجا شد و با استفاده از یک سری چرخدنده و بلبر ینگ ی ک
طرفه جهت چرخش شفت های خروجی گیربکس عوض می شود . البته وجود دنده عقب در
ماشین های رادیو کنترل خیلی متعارف نیست. به این علت که گیربکس های دارای دنده عقب
معمو ً لا خیلی سریع دارای نقص فنی می شوند .

میل گاردان : ماشین های سوختی ، تقریبًا همگی دو دفرنسیال(AWD)هستند . در ماشینهای
آرسی خروجی جعبه دنده به میل گاردانهای جلو و عقب وصل است . البته اگر میل گاردان وجود
داشته باشد به ماشین در اصطلاح« shaft drive»و اگر نیرو توسط تسمه به دفرنسیال منتقل
شود ، به آن« Belt Drive »می گویند .

دفرنسیال : میل گاردانها چرخش خروجی جعبه دنده را به دفرنسیال جلو وعقب منتقل می کنند.
سیستم دفرنسیال ماشینهای رادیو کنترل سوختی همانند سیستم دفرنسیال ماش ینهای واقع ی
است و دارای تعدادی چرخدنده به همراه هرز گرد می باشند. در شکل زیر یک نمونه از دفرنسیال
ماشین نیترو نشان داده شده است .
نیرو از طریق شفت از دفرانسیل به چرخ ها متصل می شود.

در بالا به کلیات سیستم انتقال قدرت در ماشینهای رادیو کنترل سوختی اشاره گردی د . اکنون
کمی در رابطه با تیو نینگ این ماشین ها صحبت می نماییم .
نکته بسیار جالب و جذاب در رابطه با ماشین های رادیو کنترل سوختی قابلیت تیونینگ خیل ی
بالای آن است. بطور کلی موارد زیر در یک ماشین رادیو کنترل را می توان تیون نمود :
۱- موتور
۲- سر سیلندر
۳- سیستم استارت موتور
۴- اگزوز
۵- نسبت دورهای چرخدنده قاب کلاج به چرخدندهSpur Gear
۶- گیربکس
۷- پولوس
۸- شاسی
۹- رینگ و لاستیک
۱۰ - شکل بدنه
۱۱ -سیستم تعلیق
به عنوان مثال درشکل زیر تنوع زیادی از رینگ و لاستیک و بدنه هایی را که می توان برای یک
ماشینOff Road معمول استفاده نمود ، نشان داده شده است .

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات کلی و جامعی در مورد ماشین های آرسی ارائه شود . هدف
نویسنده این بود که بتواند اطلاعات مناسب و جالبی در مورد این نوع از وسیله ها ی تفریح ی و
ورزشی در اختیار علاقمندان قرار دهد. همانطور که در قسمتهای ابتدایی این متن نیز بیان شد ،
در خارج از ایران مسابقات ماشینهای آرسی جزء مسابقات شناخته شده و معتبر و بین المللی می
باشد و علاقه مندان بسیاری را جذب خود نموده است که معمو ً لا بازه سنی علاقمندان از ۱۶ سال
به بالا می باشد .
در ایران نیز فعالیتهایی در این زمینه آغاز گردیده که امید است با حمایت
علاقمندان و مسئولین، شاهد پیشرفت این زمینه تفریحی ورزشی باشیم

نظرات  (۱۷)

سلام من یه ماشین کنترلی بنزینی با قیمت خوب میخوام
ماشین بنزینی رو کجا بخرریم

از کجا بخرم

از کجا بخرم

از کجا بخرم

از کجا
یه ماشین سوختی با قیمت مناسب میخواستم

قیمت ی ماشین سوختی بنزینی با نیترو چقر فرق میکنه و اموزش ساخت رو هم میتونید بدید اگه بخوایم یا خر/

سلام بنده یک ماشین نیترویی مدل شرولت کوروت میخوام و ممنون میشم اگه راهنماییم کنید. ممنون
سلام
دوستانی که میخوان ماشین، هلیکوپتر، کوادکوپتر، قایق و... کنترلی بخرن.
چه سوختی و چه باطری ای، یه مغازه خوب توی میدون رسالت، کوچه پشت مسجد جامع پیامبر هستش.
:)

ازکجا میتوان خرید
فیلم ساختنش هم بگذارید
۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۷:۳۷ مانی بیگی
از کجا بخرم؟
سقغفقف
۰۷ دی ۹۸ ، ۱۷:۳۱ پنل اس ام اس

وب عالی داری

۰۷ دی ۹۸ ، ۱۷:۳۱ سامانه پیام کوتاه

عالی

عالی

سلام و تشکر بابت مقاله خوبتون؛
میخواستم بدونم ماشین کنترلی سایما آرسی با ماشین‌هایی که به ماشین کنترلی الکتریکی معروف هستند تفاوتی داره؟! من برای استفاده کودک ۱۰ ساله میخوام از این مدل ها استفاده کنم. مناسبه به نظرتون؟
https://symarc.net/%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84%db%8c/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی